• Dé Winkel voor een Zenvol Leven
  • Gratis Verzending vanaf €50
  • Unieke Producten uit 44+ Landen
Dé Winkel voor een Zenvol Leven
Gratis Verzending vanaf €50
Unieke Producten uit 44+ Landen
Madelon de Groot
Door Madelon de Groot 22 mei 2017
Lezen werkt meditatief, ontspan 4 minuten met dit artikel.
535 x

Het aantal mensen dat kampt met een burn-out neemt steeds meer toe.
Ongeveer 10 procent van alle Nederlanders heeft last of ooit last gehad van een burn-out of overspannenheid.

Als je langdurige onder hoge druk werkt en het stressniveau hoog blijft, dan kun je overspannen raken of een burn-out krijgen.
Je geest raakt dan overbelast, je voelt je continu onrustig en hierdoor raak je overspannen. Als je dan geen rust neemt, raken je lichaam en geest uitgeput.
Het gevolg is een burn-out. Herstellen hiervan kan maanden tot jaren duren.

Mediteren verlaagt het stressniveau

Mediteren heeft een zeer positief effect op een burn-out. Een meditatiesessie verlaagt het stressniveau. Je bouwt stressreserves op en doorbreekt de stressreactie.
Door te mediteren reageer je anders op stress, waardoor je lichaam en geest niet overbelast raken.

Leer naar jezelf luisteren

Je kunt een burn-out voorkomen of tegengaan door goed voor je lichaam en geest te zorgen. Dit doe je door genoeg te slapen, gezond te eten, te sporten en te mediteren.
Door elke dag 10 tot 20 minuten te mediteren, vergroot je je stressbestendigheid. Je leert om beter naar jezelf en je lichaam te luisteren.
Zo herken je stress veel sneller en kun je er makkelijker op in spelen. Mediteer bijvoorbeeld in de ochtend. Sta een half uur eerder op en doe dit voordat je gaat werken.

Elke dag een momentje voor jezelf

Mediteren heeft als doel om inzicht te krijgen in jezelf en jezelf te accepteren. Door meditatie neem je echt goed de tijd voor jezelf.
Iets dat onmogelijk lukt op een doordeweekse dag waarop je werkt en veel afspraken hebt.
Door elke dag een momentje voor jezelf te plannen en dan te mediteren, neem je afstand van de drukte en de stress.
Je bent dan echt even gericht op jezelf. Hierdoor leer je om makkelijker met stress om te gaan.

Thuis mediteren

Je kunt mediteren in een groep, tijdens een meditatiecursus, maar dit hoeft niet. Je kunt ook zelf oefenen.
Zoek een rustige ruimte op in huis en creëer hier een meditatieruimte. Ga hier in kleermakerszit op een meditatiekussen zitten.
Breng vervolgens de aandacht naar je ademhaling en volg deze zoals die gaat. Je hoeft dus niet ineens anders te gaan ademen.
Probeer je te concentreren op je ademhaling. In het begin is dit erg lastig. Je wordt dan snel afgeleid en denkt aan andere dingen.
Zodra je dit opmerkt, kun je weer teruggaan naar je ademhaling. Online zijn er tal van platforms en meditatievideo’s te vinden, waarin wordt uitgelegd hoe je mediteert.

Mindfulness

Door tijdens een burn-out regelmatig te mediteren, ben je vaker in het nu, het moment. Dit heet mindfulness.
Je merkt sneller op wat er om je heen gebeurt, zonder dat je hier iets mee hoeft te doen. Je laat het gewoon gaan en ziet wel wat er gebeurt.

Na een paar weken mediteren, zie je sneller verbanden tussen wat je denkt, voelt en hoe je lichaam reageert.
Je gedachten, gevoelens en lichamelijke reactie hebben een wisselwerking op elkaar. Deze bepalen hoe je omgaat met stressvolle situaties.
Als je dit inziet en jezelf hier bewust van bent, heb je de keuze om het anders aan te pakken.

Door meditatie leer je om de focus op het moment te leggen. Hierdoor word je veel rustiger en stressbestendiger. Ook zal je minder last hebben van lichamelijke klachten.

Dit klinkt allemaal heel leuk, maar hoe moet je een meditatie nu inplannen in je werkschema? Dit gaat eenvoudiger dan je denkt.
Je hoeft echt geen uren achtereen te mediteren. Een dagelijkse meditatiesessie van 10 tot 20 minuutjes is voldoende. Dit levert je al een positief effect op.

Mediteren is gezond!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1024548

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?

Meld je aan & maak kans op een

waardebon t.w.v. € 50