Gratis verzending vanaf €40
  • Spiru De grootste Spirituele Webshop van de Benelux
  • Spiru Gratis verzending vanaf €40
  • Spiru Kies een gratis cadeau bij elke bestelling
Thomas de Jong
DoorThomas de Jong 5 juni 2017
Lezen werkt meditatief, ontspan 5 minuten met dit artikel.
677 x

Soms gebeuren er dingen in je leven waardoor je weet dat je moet veranderen, dat je leven moet veranderen. Zoiets gebeurde mij een jaar geleden. Nu ben ik 117 meditatie-uren verder, en wil ik jullie iets vertellen over de waarde van dagelijks mediteren.

Wat is mediteren?

Meditatie komt in allerlei verschillende vormen en maten, daar gaan we het zo over hebben. Maar laten we eerst eens even bepalen waar we het over hebben als we over meditatie praten.

Wikipedia zegt er dit over:

“Meditation is a practice where an individual trains the mind or induces a mode of consciousness, either to realize some benefit or for the mind to simply acknowledge its content without becoming identified with that content.”

Het gaat dus om het oefenen of trainen van je geest, om een specifieke vorm van bewustzijn te creëren. In die staat van bewustzijn kun je dan je eigen denken van een afstand bekijken, zonder erover te oordelen. Door te mediteren leer je dus je eigen gedachtenstroom kennen en patronen te herkennen.

aap is in gedachten verzonken
“Hmm, zal ik vandaag wel of niet met m’n eigen stront gaan gooien…”

Veel mensen zijn zo druk in hun hoofd, dat het lijkt alsof er niks anders bestaat dan hun gedachtenstroom. Ze zijn hun gedachten. Mediteren helpt je om afstand te nemen van je eigen denken, en er dus beschouwend naar kijken. Zo leer je je eigen geest beter begrijpen en beter te gebruiken in je dagelijks leven.

De voordelen van mediteren

Naast het voordeel dat je je geest beter leert gebruiken, zijn er nog meer voordelen toe te schrijven aan mediteren. Nog niet alles is wetenschappelijk bewezen, maar het onderzoek naar de gevolgen van mediteren staat ook nog in de kinderschoenen.

  • Van mediteren wordt je blijer. Wie regelmatig mediteert, raakt minder van slag door negatieve emoties en voelt zich dus vaker goed.
  • Het vergroot je concentratie en focus. Door te mediteren, wordt je bewuster van je gedachten en alle keren dat je erdoor wordt afgeleid. Op termijn ontdek je dat je gefocuster bent, omdat je de afleidende gedachten leert herkennen. It’s just a thought. Zo kun je je geest sneller weer bij de les krijgen.
  • Het kan helpen bij depressies en angststoornissen, omdat je leert dat negatieve emoties vaak getriggerd worden door een hersenspinsel. Dit leert je te relativeren, waardoor je beter met de gevolgen van een depressie of angststoornis kunt omgaan.
  • Het heeft gunstige effecten op je immuunsysteem en zaken als een te hoge bloeddruk.

Elke dag oefenen

Net als bij het trainen van je lijf, is het bij het trainen van je geest erg belangrijk om dagelijks te oefenen. Een van de mooiste dingen aan mediteren is dat je het nooit verkeerd kunt doen. Het is belangrijker om het dagelijks te doen, dan dat je het ‘goed’ doet. Ik heb al vaak een geleide meditatie halverwege uitgezet, omdat ik me gewoon echt niet kon concentreren. Je merkt al verschil als je maar 1 minuut per dag mediteert. Je leert je eigen gedachtepatronen herkennen, en kunt het daardoor makkelijker in je dagelijks leven meenemen. In het begin moest ik er echt voor gaan zitten, maar inmiddels kan ik dit artikel schrijven en ondertussen mijn geest beschouwen. Ik probeer elke dag minstens 20 minuten bewust te mediteren, ‘s ochtends 10 minuten en ‘s avonds 10 minuten.

Die tijd heb jij ook over. Sinds ik gestopt ben met Facebook, Reddit en andere onzin op m’n telefoon, heb ik geen enkele moeite de tijd ervoor te vinden. Net als met alles geldt: de enige die jouw succes in de weg staat, ben je zelf. Stop jezelf te saboteren en leer mediteren!

"Success, go get it". Tekst op krijtbord.
5 minuten per dag mediteren maakt al een enorm verschil. Leg die smartphone aan de kant en ga het gewoon doen. No f*@#ing excuses!

Leren mediteren

Er zijn allerlei manieren om te leren mediteren. Ik ben begonnen met de app Insight Timer, die vol staat met allerlei verschillende soorten geleide meditaties en een handige timer heeft. Er zijn ook andere apps, zoals Headspace en Stop, Breathe & Think.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook een bepaalde sfeer creëren die je helpt in de meditatiemodus te komen. Denk bijvoorbeeld aan wierook (of andere geurproducten) en klankschalen. Ik ben zelf aan het onderzoeken of een meditatiebankje iets voor me is, omdat ik dan automatisch in een comfortabele meditatiehouding wordt ‘gedwongen’. Misschien moet ik in ons magazijn maar eens een productvergelijking doen!

Ik ben gezond, waarom zou ik mediteren?

Als je denkt dat mediteren alleen maar voor mensen met geestelijke problemen is, heb je het echt mis. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen er wat aan kan hebben. Er zijn zoveel verschillende soorten oefeningen, dat er eigenlijk altijd wel iets is wat jou aanspreekt. Ga het doen, probeer verschillende dingen uit, maar blijf je dagelijkse oefening volhouden. Kies een moment waarop je elke dag herinnerd wordt om te mediteren, bijvoorbeeld direct na het opstaan. Probeer, leer en voel je beter. Zo simpel is het echt.

Meer lezen? Collega Madelon de Groot geeft je 3 tips om te beginnen met mediteren.

Een vraag of opmerking? We horen het graag!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *