Gratis verzending vanaf €40
  • Spiru De grootste Spirituele Webshop van de Benelux
  • Spiru Gratis verzending vanaf €40
  • Spiru Kies een gratis cadeau bij elke bestelling
Madelon de Groot
DoorMadelon de Groot 4 oktober 2017
Lezen werkt meditatief, ontspan 5 minuten met dit artikel.
741 x

Geduld is een lastige zaak – meditatie helpt!

Vrijwel iedereen kent de uitspraak: ‘Geduld is een schone zaak’. Wie de tijd neemt wordt beloond, betekent het ongeveer. Geduld is bij mij alleen geen schone zaak, maar een lastige. Meditatie leert mij rust te nemen en de dingen te accepteren zoals ze zijn. Iedereen heeft gedachten, eigenschappen of patronen die soms in de weg zitten. Daarom deel ik vandaag een oefening voor beginners die mij enorm geholpen heeft. Ik doe hem nog steeds graag! Daarnaast ga ik nog wat dieper in op meditatie en hoe dit mijn leven makkelijker maakt.

Wijze lessen

Over mijn karakter ben ik best tevreden: ik ben sociaal, zorgzaam en heb humor. Geduld is mij helaas dus niet in grote mate toebedeeld. Bijvoorbeeld in het verkeer als iemand onverwachts voor me op de rem trapt. Mijn dochtertjewijst mij dan de les: “Mama, je mag niet vloeken!”. “Shit, ze heeft gelijk”, denk ik dan. Om mezelf vervolgens in gedachten weer te corrigeren op mijn taalgebruik.

Balans tussen werk en privé

Dat ik weinig geduld heb heeft ook positieve kanten: ik ben efficiënt en ga voor resultaat. Ik word er ook nog eens regelmatig om geprezen. “Dat heb je snel geregeld, Madelon”, zegt mijn leidinggevende vaak. Achteraf was “Dat heb je haastig geregeld” meer op zijn plek geweest. Ik besloot dan ook dat ik mezelf meer rust wilde gunnen. In mijn blog schreef ik al over mijn eerste ervaring. Nu merk ik dat ik niet alleen op mijn werk meer aandacht heb, ook in mijn privéleven ben ik een stuk relaxter en domweg gelukkiger.

Prestatiedrang

Ik ben vast niet de enige die hoge eisen aan zichzelf stelt: carrière, ouderschap, een sociaal leven, noem maar op. Hoewel ik mijn vrije tijd minstens net zo belangrijk vind als mijn baan, gebeurt het toch dat ik thuis met werk bezig ben. Ik neem op de bank alvast notulen door of log even in om mailtjes af te handelen. Nog vaker pieker ik nog over dingen die op de werkvloer gebeurd zijn. Resultaat: stress en een knoop in mijn maag. Volgens mij maakt het niet uit wat je functie is, mijn vriendinnen hoor ik bij elk etentje dezelfde verhalen vertellen. Waar is de balans gebleven?

Doe juist niks

Meer rust en meer controle over je gedachten hebben. Veel mensen hebben die wens. Maar toch hoor ik regelmatig in mijn omgeving “Dat mediteren is niks voor mij”. Omdat meditatie uit Oosterse tradities komt, klinkt het misschien exotisch, vreemd of zweverig. Terwijl het simpel is, je hoeft namelijk niets te doen! Toch kun je ook hier fanatiek worden en zo snel mogelijk resultaat willen behalen. Maar wanneer je je alleen maar richt op een ‘unieke’ meditatie-ervaring, bereik je juist weinig. Geef jezelf eerder de tijd. Door stil te zitten, ervaar je op den duur meer rust in je hoofd.

Start met meditatie

Nu ik een fijne plek in huis heb en (bijna) elke dag een moment stilzit, geniet ik meer van het leven. Ik blijf van nature ongeduldig – dat is ook niet erg. Alleen ben ik me er bewust van. Dus als ik de frustratie voel groeien kan ik mijn gedrag sturen. Natuurlijk komt het ook wel eens niet uit om te mediteren. Soms is de dag volgepland, vergeet ik het of heb ik echt geen zin. Hoewel het tijd kostte om dat te accepteren, weet ik nu dat het niet uitmaakt. Elke momentje in meditatie is een cadeautje voor mezelf. En lukt het niet, dan probeer ik het morgen opnieuw!

Blijf proberen

Beginnen met mediteren vond ik dus niet altijd makkelijk. Daarom wil ik graag een oefening met je delen die me enorm geholpen heeft. In het begin verwachtte ik stiekem na een paar keer verlicht te zijn. Dat werkte een beetje averechts, natuurlijk. Het zorgde er vooral voor dat mijn drukke hoofd nog gefrustreerder werd. Ik overwoog om ermee te stoppen en vertelde erover aan een vriendin. Gelukkig herkende ze de worsteling! Zij stuurde mij deze oefening die je overal en altijd kunt doen. Als ‘ie jou helpt, deel hem dan vooral met anderen 🙂

De Oefening van het Bewust Zijn

Mediteren is niks anders dan bewust zijn van jezelf, bijvoorbeeld je ademhaling. Die heb je altijd bij je! Deze oefening kun je daarom overal doen. Hij is ideaal als je eventjes wacht – zelfs tijdens tv-reclames!
Het is echt super simpel:

  1. Ga in een comfortabele houding zitten.
  2. Doe je ogen dicht en adem een paar keer in en uit.
  3. Ervaar hoe je je voelt, oordeel er niet over.
  4. Herhaal dit een aantal keer per dag, 1 of 2 minuten per keer.

That’s it.
Wees niet te kritisch op jezelf als je gedachten afdwalen. Zodra je dat door hebt, probeer je het gewoon opnieuw. Door deze oefening vaak genoeg te herhalen, merk je al gauw dat het beter gaat!

Mijn ervaring

Toen ik begon met mediteren maakte het veel los. Opeens werd ik me bewust van al mijn gedachten! En toen werd ik me bewust dat ik bewuster werd… De stroom aan gedachten leek zich gewoon te verdubbelen!

Naast de dagelijkse meditatie doe ik deze korte oefening heel vaak als ik merk dat mijn hoofd vol zit. Daarna ben ik altijd meer ontspannen en gefocust. Dat twee minuten stilzitten zo’n geweldig resultaat geeft: ik blijf me verwonderen! 🙂


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *