• Dé Winkel voor een Zenvol Leven
  • Gratis Verzending vanaf €50
  • Unieke Producten uit 49 Landen

Wierook Sale korting tot -50% ❤ | OP = OP >

Dé Winkel voor een Zenvol Leven
Gratis Verzending vanaf €50
Unieke Producten uit 49 Landen

Ademhaling meditatie, adem bewust

Door Madelon de Groot 26 juni 2017
Lezen werkt meditatief, ontspan 4 minuten met dit artikel.
305 x

Word bewuster van je ademhaling met Ademhaling meditatie

Waarschijnlijk sta je nooit echt stil bij je ademhaling. Deze is er altijd, je hele leven. De meeste mensen ademen onbewust.
Het is iets waar je niet over hoeft na te denken. Een enkele keer sta je wel stil bij je ademhaling.
Dit is bijvoorbeeld zo als je als je onder water zwemt en niet kunt ademen. Of als je een paar keer diep in- en uit ademt om jezelf tot rust te brengen.
Toch is er nog een andere manier om bewuster te worden van je ademhaling. Door middel van ademhaling meditatie sta je meer bij dit automatisme stil.
Iets dat weer goed is voor je lichaam en geest.

Ademhaling is een goede graadmeter van je welzijn

Je ademhaling is een goede graadmeter van je welzijn. Het zorgt ervoor dat je lichaam en geest met elkaar verbonden zijn.
De snelheid en de diepte van je ademhaling vertellen je of je lekker in je vel zit of niet.
Als je je ontspannen voelt, adem je veel dieper en langzamer dan wanneer je ziek of gespannen bent.
Het is dan ook echt de moeite waard om meer aandacht aan je ademhaling te besteden.

Spanningen en stress hebben weer invloed op je lichaam.
Zo kun je sneller last hebben van gezondheidsklachten, zoals een hogere bloeddruk, snellere hartslag of een oppervlakkige ademhaling.
Klachten die ook weer kunnen leiden tot grotere problemen.

Een ademhaling meditatie kan deze klachten ongedaan maken.
Als je elke dag een paar minuten de tijd neemt om je aandacht op je ademhaling te richten, komen je geest en adem meer tot ontspanning.
Je voelt je geestelijk en lichamelijk dan veel sterker, zodat je minder snel last hebt van stress.

Een van de makkelijkste meditatietechnieken

De ademhaling meditatie is een van de makkelijkste en ontspannende meditatietechnieken.
Deze meditatietechniek is eenvoudig om te leren en is dan ook erg populair onder beginners.
De ademhaling meditatie helpt je om je meer op je geest te richten en negatieve gevoelens los te laten.
Verder zorgt het er ook voor dat je tot ontspanning komt.

Hoe werkt ademhaling meditatie?

Bij een ademhaling meditatie is het de bedoeling dat je je ademhaling volgt, zodat je geest rustiger wordt.
Dit kun je op de volgende manier doen:

  • Ga lekker ontspannen zitten op een rustige plek, waar jij je fijn voelt. Doe dit op een zachte ondergrond, zoals een meditatie mat.
  • Sluit je ogen en haal diep adem door je neus. Volg je ademhaling en voel hoe deze door je neus naar binnen en naar buiten gaat.
  • Doe dit een aantal minuten en richt daarna je aandacht op je lichaam.
    Focus jezelf hierbij eerst op je voeten en verplaats de focus steeds via je lichaam totdat je bij je kruintje bent.
    Leg de aandacht en je ademhaling op ieder lichaamsdeel dat je afgaat en merk op of je kou, warmte of pijn voelt
  • Na een paar minuten leg je de focus weer op je omgeving.
    Luister aandachtig naar de geluiden om je heen, zonder dat je hier over nadenkt of oordeelt.
    Luister gewoon en beleef het hier en nu.
  • Open daarna rustig je ogen en kijk aandachtig rond in de kamer. Laat je blik een halve minuut rusten op een object in de omgeving.
    Bestudeer dit object, zonder dat je er gedachten over vormt.
  • Herhaal dit met nog twee andere objecten, terwijl je je ook nog steeds op je lichaam en je ademhaling richt.
    Ga ermee door totdat jij voelt dat je klaar bent om op te staan.

Door elke dag een paar minuten te trainen om de focus te leggen op je ademhaling en je lichaam te scannen, laat je negatieve gedachten en gevoelens makkelijker los.

Probeer de eerste paar keren de ademhaling meditatie 10 tot 15 minuten uit te voeren. Vervolgens verhoog je deze meditatie geleidelijk naar 20 of 30 minuten.
Je zult het beste resultaat ervaren, als je elke dag even oefent.
Het mediteren, gaat je dan al snel makkelijker af en het wordt echt een vaste routine.

Laatste aanpassing op 13 augustus, 2019 9:48 am

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

1024548

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?

Meld je aan & maak kans op een

waardebon t.w.v. € 50