• Dé Winkel voor een Zenvol Leven
  • Gratis Verzending vanaf €50
  • Unieke Producten uit 49 Landen

Wierook Sale korting tot -50% ❤ | OP = OP >

Dé Winkel voor een Zenvol Leven
Gratis Verzending vanaf €50
Unieke Producten uit 49 Landen

Wat is Meditatie: Alles wat je wilt en moet weten over Meditatie

Door Madelon de Groot 18 januari 2018
Lezen werkt meditatief, ontspan 6 minuten met dit artikel.
1267 x

In een wereld die steeds sneller lijkt te draaien, is het ontzettend belangrijk om af en toe een pas op de plaats te maken. Gun jezelf de tijd om tot rust te komen en om tijd en aandacht te besteden aan je eigen geest en lichaam. Er zijn verschillende manieren waarop je jezelf deze rust kunt gunnen: sommige mensen sporten en anderen luisteren naar ontspannende muziek. Maar ook meditatie is een goede manier om je geest tot rust te brengen.

Wat is meditatie? Mediteren betekenis

Sommige mensen denken dat mediteren nog maar een aantal jaren bestaat, maar niets is minder waar. Mediteren kent een lange geschiedenis van meer dan 5000 jaar. De wortels van meditatie liggen in het hindoeïsme. Maar ook in andere culturen en geloofsovertuigingen komt meditatie voor.

Meditatie hindoeïsme

Het ontstaan van de meditatie betekenis gaat terug naar de tijd van het vedische hindoeïsme. Dit is het oudste geloof waarbij mediteren een onderdeel was van het dagelijkse leven. Het werd ingezet om geestelijke en spirituele verlichting te vinden. Er zijn in India zelfs 5000 jaar oude geschriften gevonden waarin al geschreven werd over meditatie. Eigenlijk speelt mediteren al eeuwenlang een belangrijke rol in veel religies, zoals het boeddhisme en het christendom. Boeddha was duizenden jaren geleden de grondlegger van het boeddhisme. Hij zou een verwende prins zijn die uit zijn huis vluchtte, op zoek naar spirituele verlichting. Nadat hij 49 dagen had gemediteerd onder een vijgenboom, bereikte hij zijn verlichting. Hierdoor kreeg hij meer inzicht in het lijden van de mens en in het proces om dit lijden te stoppen. Sinds deze openbaring is mediteren één van de bekendste onderdelen van het boeddhisme.

De boeddhisten gebruiken meditatietechnieken waarmee je tot verlichting kunt komen. De technieken zijn gericht op de vier gebieden: mindfulness, inzicht, rust en concentratie. Deze eeuwenoude meditatietechnieken worden tegenwoordig veelvuldig ingezet om de geestelijke en lichamelijke gezondheid te verbeteren.

Meditatie en het Christendom

Ook in het Christendom zijn er aantal vormen van meditatie. Zo lazen Christelijke monniken de Bijbel langzaam en voorzichtig voor. Hierbij hadden ze veel aandacht voor de betekenis van het vers dat ze lazen. Het oplezen van het vers op deze manier wordt ‘lectio divina’ genoemd. Het wordt gezien als de eerste vorm van meditatie in het christendom.

Verschillende soorten meditatie

Er zijn verschillende soorten meditatie en meditatieoefeningen. Je kunt zelf thuis mediteren of een meditatie ruimte inrichten. Het is maar net waar jij je fijn bij voelt. Hieronder volgen verschillende soorten meditaties voor wat inspiratie.

Visualisatie meditatie

Visualisatie meditatie is een techniek waarbij je je vooral op beelden focust. Waar sommige mensen vooral in woorden denken, denken anderen juist in beelden. Ben jij iemand die vooral met beelden bezig is? Dan is deze techniek waarschijnlijk geschikt voor jou. Er zijn ook video’s te vinden waarbij een vertellende stem je kan helpen met het schetsen van een beeld. Deze stem neemt je als het ware op reis, zodat je langzaam maar zeker een rustgevende situatie kunt visualiseren. Zo’n begeleidende stem tijdens het mediteren wordt ook wel een geleide meditatie genoemd.

Vind rust in de natuur

Je kunt in een kalme geestestoestand komen door een mooi natuurbeeld te schetsen. De natuur is vaak een baken van rust waar alles vanzelf komt en gaat. Dit is de reden waarom het beeld van een verlaten strand of een stil bos erg rustgevend kan werken. Sluit je ogen en bedenk een prachtig stukje natuur waar je vrij in rond kunt lopen. Je kunt het zand onder je voeten voelen of de frisse geur van een dennenbos ruiken.

Adem meditatie

Dit is één van de beste meditatietechnieken voor beginners, aangezien je je slechts op één ding hoeft te richten: je ademhaling. We ademen over het algemeen onbewust, maar het kan geen kwaad om af en toe aandacht te besteden aan je ademhaling. Door je op je ademhaling te richten, heb je geen tijd om je gedachten te verplaatsen naar andere zaken. Als je elke dag een paar minuten de tijd neemt om je aandacht op je ademhaling te richten, komen je geest en adem meer tot ontspanning. De eenvoud van deze meditatietechniek maakt meditatie ademhaling een goede techniek om mee te beginnen.

Bij een ademhaling meditatie is het de bedoeling dat je je ademhaling volgt, zodat je geest rustiger wordt. Dit kun je op de volgende manier doen:

  • Ga lekker ontspannen zitten op een rustige plek. Doe dit op een zachte ondergrond of gebruik een meditatiekussen.
  • Sluit je ogen en haal diep adem door je neus. Volg je ademhaling en voel hoe deze door je neus naar binnen en naar buiten gaat.
  • Doe dit een aantal minuten en richt daarna je aandacht op je lichaam. Focus je aandacht eerst op je voeten en verplaats de focus naar je bovenlichaam totdat je bij je kruin bent.
  • Na een paar minuten focus je weer op je omgeving. Luister aandachtig naar de geluiden om je heen zonder dat je hierover nadenkt of oordeelt. Luister en beleef het hier en nu.
  • Open daarna rustig je ogen en kijk aandachtig rond in de kamer. Laat je blik een halve minuut rusten op een object in de omgeving. Bestudeer dit object, zonder dat je er gedachten over vormt.
  • Herhaal dit met nog twee andere objecten, terwijl je je ook nog steeds op je lichaam en je ademhaling richt. Ga hiermee door totdat jij voelt dat je klaar bent om op te staan.

Mantra meditatie

Wanneer je de eenvoudige meditatietechnieken hebt geprobeerd, kan je ervoor kiezen om wat dieper te gaan tijdens het mediteren, bijvoorbeeld met mantra meditatie. Het gebruik van mantra’s is een oud gebruik uit India.

Wat is een mantra?

Een mantra kan een zin, woord of gedicht zijn waar je kracht of rust uit haalt. Eén van de bekendste mantra’s is de mantra: Om Mani Padme Hum. Ook worden er vaak affirmaties gebruikt tijdens het mediteren. Deze mantra’s draaien om het bevestigen van je eigen kracht. Denk bijvoorbeeld aan de zinnen: ‘Ik ben sterk’, ‘Ik ben mooi’ en ‘Ik ben goed’. Het herhalen van deze zinnen kan ervoor zorgen dat je meer in jezelf begint te geloven. Je zou bijna kunnen zeggen dat mantra’s worden gebruikt als spreuken die uiteindelijk een nieuwe werkelijkheid moeten realiseren. In de blog ‘Affirmaties maken, dit kan positief denken voor je doen’ lees je er meer over.

Hoe gebruik je een mantra tijdens het mediteren?

Neem een comfortabele houding aan en sluit je ogen. Probeer het mantra in je ademhaling op te laten gaan. Zeg bijvoorbeeld “Ik ben…” wanneer je inademt, en het woord “sterk” wanneer je uitademt. Dit zorgt voor een rustgevend ritme tijdens het mediteren.

 

 

Laatste aanpassing op 01 juli, 2022 4:36 pm

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

1024548

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?

Meld je aan & maak kans op een

waardebon t.w.v. € 50