Gratis verzending vanaf €40
  • Spiru Grootste Spirituele Webshop van de Benelux
  • Spiru Gratis verzending vanaf €40
  • Spiru 50.000+ Zenvolle klanten
Madelon de Groot
DoorMadelon de Groot 20 mei 2017
Lezen werkt meditatief, ontspan 5 minuten met dit artikel.
800 x

Druk druk druk.. 3 tips voor de perfecte meditatie!

Altijd maar druk in de weer… Nergens tijd voor nemen.. werk gaat altijd voor… Klinkt bekend? Voor mij wel.

De afgelopen jaren leefde ik gehaast. Op de één of andere manier is dat er in gegroeid. Mijn ouders zijn beide harde werkers, toch maakten ze genoeg tijd vrij voor mijn zusje, voor mij en ook elkaar. Ik heb het dus niet afgekeken. Zij hebben het mij niet aangeleerd. Hoe kan het dan?  Er is iets veranderd de afgelopen jaren. Van het ontspannen vrolijke meisje ben ik omgetoverd tot een vrouw vol met stress-trogeen. De druk vanuit de maatschappij wellicht? Iedereen moet altijd maar presteren. Je moet studeren, je moet een goede baan vinden en carrière maken. Alleen dan ben je succesvol. Waarom eigenlijk? Is het niet veel belangrijker om te doen waar je je goed bij voelt? Waar je gelukkig van wordt? Dat waren de vragen waar ik mee worstelde en het allemaal niet makkelijker maakten.

Wanneer ben ik begonnen met mediteren?

Ongeveer anderhalf jaar geleden was bij mij het kantel punt. Ik was in die periode ongeveer 60(!) uur in de week bezig met werk. 90% van het werk wat ik deed vond ik eigenlijk helemaal niet leuk. Het slurpte energie en wanneer ik thuis kwam, had ik nergens zin in. Ik voelde dat het niet goed met me ging. Achteraf bleek dat ik op een burn-out aan het afstevenen was.

Toen ik er met een goede vriendin over sprak, gaf ze mij de tip om te gaan mediteren. Ze wist goed waar ik het over had. Ze maakte in diezelfde periode een aantal stressvolle gebeurtenissen mee. “Mediteren heeft me er echt doorheen geholpen”, vertelde ze mij.  Ook al ben ik nooit zo fanatiek geworden als haar, toch heeft het me veel goeds gebracht. Na een aantal maanden consequent mediteren zit ik echt veel beter in mijn vel! Maak je gen zorgen, je hoeft je niet gelijk te gedragen als een boeddhist of monnik! Ongeveer 10 minuten per dag is meer dan voldoende, zoals Thomas in zijn artikel aangeeft. 

Ik weet goed hoe lastig het is om met mediteren te beginnen. Daarom wil ik graag wat tips delen. Naast een deze goede oefening voor beginners, zijn er nog wat externe factoren waar je rekening mee kan houden.

Tip 1. Kies een comfortabele plek

Vooral in het begin heeft het voor mij goed geholpen om te kiezen voor een comfortabele ruimte. Locatie is erg belangrijk. Het liefst mediteer ik op een plek waar weinig afleidingen zijn. Gelukkig had ik een vrij kamer over met weinig spullen. Ik ben één jaar geleden verhuisd en deze kamer had nog geen bestemming. Deze kamer heb ik omgedoopt tot mijn “zen ruimte”. Mijn plek om te ontspannen. Leuk feitje: de kamer is off-limits voor mijn kinderen en man, echt helemaal van mij. De kamer is inmiddels leuk aangekleed voor extra sfeer. Voor meer tips raad ik je het artikel “Zo maak je de perfecte plek om te mediteren” aan.

meditatieruimte spiru

De kamer is off-limits voor mijn kinderen en man, echt helemaal van mij. Mijn “zen ruimte”.

Ik kies het liefste voor een harde ondergrond, dus ik ga altijd op de vloer zitten voor extra steun. Ik heb het bij mediteren sneller koud (net zoals wanneer ik moe ben..). Daarnaast is mijn huis van nature ook vrij koel. Niks is vervelender dan het koud krijgen tijdens de meditatie, daarom heb ik ik er een isolerende meditatiemat besteld. De matten zijn vrij dun, maar laten geen kou door. Ideaal voor een meditatiesessie op de grond.

Vooral in het begin had ik wel moeite met het goed en rechtop zitten. Mijn rug begint altijd vrij snel te zeuren en jammeren (door een klein ongelukje met de fiets en verkeerde beweging een aantal jaar geleden). Hierdoor was ik meteen mijn concentratie kwijt. Gelukkig kon ik een klein meditatiekussentje vinden waarmee het probleem verholpen was. Door zo’n kussen is het minder moeilijk om je rug recht te houden.

Tip 2. Focus op je ademhaling

Van nature ben ik druk in mijn hoofd en gevoelig voor externe prikkels. Ik ben snel afgeleid. In het begin vond ik het heel moeilijk om even nergens aan te denken. Toch is dat is wel de essentie van mediteren. De skill set ontwikkelen om even niet bezig te zijn met je werk, kinderen of afspraken. Een belangrijke vaardigheid om te ontwikkelen en je veel rust kan brengen.

adem in adem uit spiru

Om in het begin toch gefocust te blijven, kan je het beste op je ademhaling letten. Doordat je bewust met je ademhaling bezig bent, heb je weinig ruimte voor andere gedachten. Met elke ademhaling laat je de positieve energie binnen en de negatieve energie naar buiten. Geloof me, hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt!

Tip 3. Gebruik een App

Om je meditatie in het begin te kickstarten, wil ik aanraden om een app te gebruiken. Met een app kan je begeleidende meditaties doen. Je hoort dan fijne meditatiemuziek met daaroverheen een begeleidende stem.

Mijn favoriet is de gratis app Insight Timer. Je mediteert samen met honderd duizenden anderen en hebt keuze uit ongelofelijk veel meditatie sessies. Er staan meer dan 6.000 uur aan gratis begeleidende meditaties op de app.

Insight Timer Downloaden

Verder ontwikkelen op het gebied van meditatie? Dan raad ik je aan de volgende artikelen te lezen:

Heel veel plezier en ontspanning gewenst!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *