• Dé Winkel voor een Zenvol Leven
  • Gratis Verzending vanaf €50
  • Unieke Producten uit 49 Landen

Wierook Sale korting tot -50% ❤ | OP = OP >

Dé Winkel voor een Zenvol Leven
Gratis Verzending vanaf €50
Unieke Producten uit 49 Landen

10 tips als je begint met mediteren

Door Madelon de Groot 28 april 2017
Lezen werkt meditatief, ontspan 4 minuten met dit artikel.
233 x

Mediteren helpt je om jezelf veel beter te begrijpen. Je komt erdoor tot rust, wordt bewuster van jezelf en leeft meer in het nu.
Je doet dus niet meer alles op de automatische piloot.

Wil je ook starten met mediteren? Dan is dat nog niet zo eenvoudig als het lijkt. Zo is het voor veel beginners nog best lastig om helemaal gefocust te zijn en een comfortabele zithouding aan te nemen. Om je wat op weg te helpen, hebben wij hieronder een aantal tips opgesomd voor als je wilt beginnen met mediteren.

1. Heb geen verwachtingen

Bij mediteren gaat het niet om het leveren van een prestatie. Het is dus geen wedstrijd. Het gaat erom dat je helemaal tot ontspanning komt en even goed de tijd neemt voor jezelf, je hoofd leegmaakt en jezelf op het nu focust. Het is dan ook belangrijk dat je geen verwachtingen hebt. Onthoudt dat het gaat zoals het gaat en dat dit goed is.

2. Mediteer op een rustige plek

Mediteren gaat het beste als je dit doet op een rustige plek, waar je alleen bent en niet gestoord kan worden. Zorg ervoor dat dit een plek is waar je niet wordt afgeleid door prikkels, zoals een laptop, tv of telefoon. Zet je telefoon ook uit. Kamer over in huis? Richt deze dan in als meditatieruimte, met een meditatiekussen, meditatiebankje of yogakussen. Of richt een hoekje in je slaapkamer in als meditatieruimte.

3. Let op je meditatiehouding

Begin met mediteren in een houding die voor jou comfortabel voelt en houd deze houding vast. Dit kan op een meditatiekussen of bankje zijn. Een goede houding is belangrijk, want zo blijf je gefocust en houd je het mediteren goed vol. In het begin is het nog best even lastig om een fijne, juiste houding te vinden en deze vol te houden. Als je een zithouding aanneemt, dan is het belangrijk dat je je rug goed recht houdt.

4. Mediteer op een meditatiekussen

Het is dus belangrijk om te mediteren in een goede houding. Een meditatiekussen helpt daar goed bij. Vooral als je het niet gewend bent om lang in een bepaalde houding te zitten. Door te mediteren op een meditatiekussen, blijf je stevig op de grond zitten. Je neemt dan automatisch een comfortabele zithouding aan, zodat je niet steeds hoeft te gaan verzitten. Je wordt dus niet afgeleid en kunt je volledig op de meditatie richten.

5. Kies voor een begeleide meditatie

Als je net begint met mediteren, zal het nog best even lastig zijn om je volledig te focussen op de meditatie. Kies in het begin dan ook voor een begeleide meditatie. Online zijn er tal van gratis filmpjes te vinden, waarbij een stem je begeleidt bij de meditatie. Je bent dan minder snel afgeleid.

6. Mediteer op je ademhaling

Er zijn diverse meditatietechnieken. Het meeste gemakkelijke is om te mediteren op je ademhaling. Deze is goed te volgen. Richt je op de plek waar je de ademhaling goed kunt waarnemen. Keer tijdens het mediteren terug naar deze plek als je even afdwaalt.

7. Stel geen doel

Mediteren is niet bedoeld om een doel te bereiken. Het stellen van doelen leid je juist af van het moment. Wanneer je als doel hebt om meer te ontspannen, word je juist meer gespannen. Je wilt dan een prestatie leveren, iets waar mediteren niet om gaat.

8. Mediteer op een vast moment

Mediteer op een vast moment van de dag, zoals ’s ochtends na het opstaan of ’s avonds voordat je gaat slapen. Door een vast moment aan te houden, krijg je routine in het mediteren. Het wordt dan sneller een dagelijkse of wekelijkse gewoonte. Je weet dan ook wanneer je moet mediteren en stelt het dan niet uit. Na een aantal weken, kijk je steeds meer uit naar de meditatiemomenten.

9. Maak vooraf je hoofd leeg

Probeer van tevoren al wat in de stemming te komen en maak je hoofd leeg. Het is bijvoorbeeld geen goed idee om na een stressvolle werkdag of een discussie direct te gaan mediteren. Je hoofd is dan nog niet leeg en je denkt nog te veel aan je werk of de discussie. Wat je dan kunt doen, is een stuk wandelen of hardlopen. Het helpt ook om de dingen waar je in je hoofd mee bezig bent op te schrijven. Je schrijft het dan van je af en je hoofd is wat leger. Je geest is rustiger en je kunt dan beter mediteren.

10. Draag losse kleding

Draag loszittende kleding. Tijdens het mediteren, zit je een lange tijd in een bepaalde houding. Het is dan niet prettig als je wordt afgeleid door kleding die strak zit en knelt. Hier word je door afgeleid. Aangezien je een lange tijd stil zit, is het een aanrader om je warm te kleden.

Laatste aanpassing op 12 augustus, 2019 8:16 pm

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

1024548

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?

Meld je aan & maak kans op een

waardebon t.w.v. € 50