• Dé Winkel voor een Zenvol Leven
  • Gratis Verzending vanaf €50
  • Unieke Producten uit 49 Landen

Wierook Sale korting tot -50% ❤ | OP = OP >

Dé Winkel voor een Zenvol Leven
Gratis Verzending vanaf €50
Unieke Producten uit 49 Landen

10 Meditatie Tips

Door Madelon de Groot 18 december 2016
Lezen werkt meditatief, ontspan 4 minuten met dit artikel.
104 x

Innerlijke rust en een comfortabel/warm/goed gevoel van binnen, is niet voor elk persoon weggelegd.
Dankzij de onrustige hedendaagse maatschappij hebben behoorlijk wat mensen last van een stressgevoel of een onrustig gevoel.
Hierdoor stijgt het ziekteverzuim en daalt de volksgezondheid.

Dankzij meditatie is het mogelijk om toch die innerlijke rust te verkrijgen. Als je gaat mediteren, komen je lichaam en geest tot rust.
Door deze rust laat je je stress varen en krijg je meer overzicht/plezier in het leveren. Mediteren is niet lastig, maar je moet wel een goede concentratie hebben.
Tevens is het meditatiekussen van groot belang. Tegenwoordig heb je meerdere soorten meditatiekussen op de markt; een rond meditatiekussen of een meditatiekussen in de vorm van een halve maan. Aan het einde van dit artikel komt het onderwerp ‘meditatiekussens’ nog verder aan bod.

We geven je hieronder 10 tips waarmee je op de perfecte manier kan mediteren.

Mediteren

Mediteren is niet dusdanig lastig, maar het is wel van belang om onderstaande tips op te volgen. Dankzij deze tips kun je optimaal genieten van de meditatie en zult u zich veel beter gaan voelen.

1. Zorg voor een rustige omgeving

Mediteren moet plaats vinden in een rustige omgeving. Zorg er tevens voor dat je telefoon uitgeschakeld is, zodat je niet gestoord kan worden. Concentratie is belangrijk als je gaat mediteren, dus een rustige omgeving is van groot belang.

2. Denk aan je houding

Begin de meditatie met een houding waarbij je je comfortabel voelt. Maak hierbij gebruik van meditatiekussens en gun jezelf de tijd. Houd de fijne houding voor enige tijd vast.

3. Houd een vaste tijd aan

Hierboven spraken we al even over de tijd. Bij de meditatie is het van belang dat je een vaste tijd aanhoudt. Zet hiervoor een wekker en denk tussentijds niet aan hoeveel tijd er al verstreken is. Je focus moet liggen op de meditatie en niet op randzaken zoals de tijd.

4. Wees niet te streng voor jezelf

Mediteren is een kwestie van jezelf op je gemak voelen en de innerlijke rust zien te vinden. Deze innerlijke rust gaat vaak niet samen met stressvolle gedachten. Zorg er derhalve voor dat je niet te streng voor jezelf bent. Gun jezelf de tijd en verwacht niet a la minute opzienbarende resultaten.

5. Richt je op één soort meditatie

Mediteren kan op meerdere manieren. De meest gebruikte manier is het mediteren op de ademhaling. Hierbij richt je je op één plek waarbij je de ademhaling het beste waar kunt nemen. Als je aandacht even verslapt, kan je direct terug naar die plek, zodat je de focus snel weer oppakt. Het is echter van belang dat je deze meditatie voor een langere periode aanhoudt. Er zijn meerdere manieren van mediteren denkbaar, maar het is aan te raden om enige tijd aan één soort vast te houden.

6. Wees niet kritisch op jezelf

Bij mediteren kan je het niet goed of slecht doen. Mediteren is alleen voor jou van belang; zodra jij je er beter bij voelt, doe je het op de juiste manier. Wees dus niet te kritisch op jezelf en probeer te achterhalen waar jij de innerlijke rust vandaan kan halen.

7. Volg een vast patroon

De meeste personen hebben veel belang aan een vast patroon bij het mediteren. Dit betekent dat je op dezelfde dagen en op dezelfde tijdstippen gaat mediteren. Daarnaast doe je dit op dezelfde plek en hou je (voor enige tijd) hetzelfde soort meditatie aan.

8. Laat je begeleiden

Veel mensen die beginnen met mediteren, verliezen snel hun concentratie. Voor die mensen is het aan te raden om je te laten begeleiden. Dit kan heel gemakkelijk online; op het internet zijn meerdere sites te vinden die je kunnen begeleiden tijdens het mediteren.

9. Accepteer tegenslagen

Mediteren is een langdurend traject. Dit betekent dat de resultaten pas na enige tijd écht zichtbaar /voelbaar worden. In het traject zal je ook meerdere tegenslagen ervaren; het mediteren gaat niet altijd zoals je zou willen. Accepteer dit en focus je op de dingen die wél goed gaan!

10. Zorg voor een goed meditatiekussen

Het meditatiekussen is ook van belang voor je ‘prestaties’. Tegenwoordig kan je kiezen voor een rond meditatiekussen of een meditatiekussen in de vorm van een halve maan. Beide meditatiekussens hebben hun eigen voordelen. Probeer deze meditatiekussens daarom gewoon uit!

Laatste aanpassing op 12 augustus, 2019 7:53 pm

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

1024548

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?

Meld je aan & maak kans op een

waardebon t.w.v. € 50