• Dé Winkel voor een Zenvol Leven
  • Gratis Verzending vanaf €50
  • Unieke Producten uit 44+ Landen
Dé Winkel voor een Zenvol Leven
Gratis Verzending vanaf €50
Unieke Producten uit 44+ Landen
Anouk
Door Anouk 5 november 2019
Lezen werkt meditatief, ontspan 6 minuten met dit artikel.
7384 x

Gebruik Spijkermat: Wat is het en hoe werkt een spijkermat eigenlijk? Even zitten of liggen op dit prikkende kleedje zou je welzijn wonderen doen. Waarom? Dat lees je hier!

spiru acupressuurmat zwart

Een spijkermat doet je misschien denken aan fakirs die zonder een spier te vertrekken op ijzeren pinnen liggen. Toch is de toepassing van prikkende punten voor veel mensen geen fabeltje. Al meer dan duizend jaar lang wordt op verschillende plekken in Azië met drukpunten gewerkt, bijvoorbeeld in acupunctuur, reflexologie en Ayurveda. De acupressuur mat is eigenlijk een handzame versie waarmee je thuis aan zulke therapie kunt doen. Lees hier wat de spijkermat voordelen zijn en hoe je zo’n prikpartner gebruikt!

Werking Spijkermat en Voordelen Spijkermat

Een acupressuur massage met een spijkermat wordt gebruikt om:

  • Drukpunten te Stimuleren
  • Afvalstoffen Af te Voeren
  • Gelukshormonen Op te Wekken

Door deze shakti mat voordelen zou de mat stress, pijn en ongemak kunnen verlichten. Ook worden met een spijkerbed yoga oefeningen uitgevoerd.

Drukpunten Massage

Volgens de traditionele Chinese geneeskunde draait het lichaam op energie of chi. Er zouden verschillende energiebanen of meridianen door het lichaam lopen, die je kunt stimuleren door specifieke plekken aan te raken. Dat kan met lichte druk zoals bij acupressuur of met naalden voor acupunctuur massage. Je lichaam reageert dan door energie naar die plek te sturen. Zo kan het lichaam zichzelf genezen, is de gedachte.

Afvalstoffen Afvoeren

Wanneer de chi op gang wordt gebracht door een acupressuur massage, zou dat de doorbloeding op die plek stimuleren. Hierdoor krijgen je spieren of organen lekker veel zuurstof en kunnen ze bijvoorbeeld afvalstoffen afvoeren.

Gelukshormonen Opwekken

Wanneer je op de duizenden puntjes van een spijkermat ligt, krijgt je lichaam een pijnprikkel en reageert daarop met de aanmaak van endorfine en oxytocine. Volgens veel mensen zijn deze gelukshormonen the good stuff. Endorfine werkt namelijk pijnstillend en geeft je een vrolijk gevoel, terwijl oxytocine stress verlaagt en bekendstaat als knuffelhormoon. Zo kan een mat massage je bloeddruk tijdelijk verlagen en diep doen ontspannen. Lekker voor lichaam én geest!

zwarte spijkermat

Deze Plekken Behandel je met een Spijkermat

Spijkermatten zijn ontworpen om rug, nek en schouders te behandelen tegen stijve spieren. Toch kun je ook andere stevige lichaamsdelen ermee stimuleren, zoals je ledematen en de onderkant van je voeten. Omdat de spikes best scherp kunnen zijn, worden gevoelige of zachte plekken afgeraden. Hier lees je tips voor toepassing op:

  • Rug
  • Nek en Schouders
  • Bekken en Benen
  • Voeten en Handen

Rug

Wil je de hele rug bereiken, kies dan een mat die groot genoeg is. Gebruik eventueel een kussen onder je nek en knieën voor comfort.

Nek en Schouders

Ook nek en schouders zijn eenvoudig te triggeren met het gebruik van een spijkermat. Maak hiervoor een rolletje van de mat voor onder je nek. Ook kun je hem een aantal keren vouwen zodat er een breed kussen ontstaat waar je schouders volledig op passen. Vul eventueel op met dekens om de juiste hoogte te krijgen. Wil je helemaal luxe gaan liggen, koop dan een speciaal spijkermat kussen.

Bekken en Benen

Om je bekken en benen te ontspannen, kun je op de mat zitten in kleermakerszit of een andere meditatiehouding. Dit kan volgens de energetische geneeskunde de doorbloeding in je benen of Wortelchakra een handje helpen.

Voeten en Handen

Volgens de Chinese geneeskunde eindigen alle energiebanen in de voeten en handen. Via beide zou je dus hele lichaam kunnen behandelen. Ga daarom voor een behandeling een tijdje op de mat staan of plaats je voeten erop terwijl je op een stoel zit – sowieso een goede optie als staan te veel irritatie oplevert! Handen kun je ook op de mat laten rusten, bijvoorbeeld door het kleed in je schoot of op tafel te leggen. Ook kun je er yoga oefeningen op doen waarbij je handen druk krijgen.

Hoe vaak op de Spijkermat?

Het gebruik van deze zen mat kun je onderdeel maken van je dagelijkse routine tijdens je self care ritueel of gewoon wanneer je er behoefte aan in hebt. Probeer eens te mediteren terwijl je erop zit of leg hem over je Yoga Mat om acupressuur aan je asana’s toe te voegen. Begin ’s ochtends je dag door een aantal minuten op de spikes te staan of sluit een lange dag werken ermee af. Ook voor het slapengaan kan deze massagevriend van pas komen – sommigen gebruiken hem iedere avond. Leg de mat bijvoorbeeld op bed zodat je al begint met ontspannen voordat je het licht uitdoet. Let wel, hele nachten erop doorbrengen is volgens kenners teveel van het goede!

close-up roosjes op acupressuurmat

Hoe Lang op de Spijkermat en Meer Tips voor Spijkermat Gebruik

Wil je voor de eerste keer met een acupressuur matje werken, hou dan rekening met

  • De Duur van je Spijkersessie
  • Je Comfort

De druk op je huid is even wennen en moet volgens kenners opgebouwd worden. Zo hou je het oefenen met een spijkermat gezond!

Duur gebruik Spijkermat

Hoe lang je op een spijkermat moet liggen, hangt van je persoonlijke voorkeur af. Bouw de duur van je oefeningen op, zodat je lijf goed aan de mat kan wennen. Meestal wordt voor beginners tussen de 15 minuten en 20 minuten aangeraden.

Comfort van je Spijkersessie tijdens Gebruik Acupressuur Mat

Wees een beetje aardig voor jezelf en hou je pijngrens in de gaten. Je kunt bijvoorbeeld een deken over de spijkermat leggen of een t-shirt aandoen om te kijken hoe je lijf reageert. Zeker bij de gevoeligheid van je nek of achterhoofd is dat aan te raden. Ook maakt de ondergrond waarop je ligt veel verschil. Op bed voel je de drukpunten minder intens dan op een houten vloer. Waarschijnlijk wen je na een tijdje aan de spikes en verhoog je het huidcontact, maar zorg ervoor dat comfort op nummer 1 staat. Stressen op een spijkerbed werkt natuurlijk averechts!

Bekijk onze Spijkermatten

Deze Spijkermat Ervaringen Kun je Verwachten

De effecten van een spijkermat zijn vrijwel meteen merkbaar. Tijdens het ontspannen kun je bijvoorbeeld een warme gloed voelen of tintelingen. Dat is een teken dat je doorbloeding op gang komt. Na het liggen kan je huid roder zijn dan normaal. Volgens de acupressuur heeft dat juist te maken met de acupressuur mat voordelen. Het zou een teken zijn dat het bloed lekker stroomt en afvalstoffen los zijn gekomen, net zoals na een schraapmassage met Guasha Stenen. Volgens vele spijkerbed ervaringen zou de verkleuring zou na een tijdje vanzelf weg moeten trekken.

Spiru Spijkermat Gekocht? Deel je Review!

De beste spijkermat is voor iedereen anders. Daarom zijn wij benieuwd hoe jij zo’n medisch matje gebruikt en hoe jij de shakti mat werking hebt ervaren. Deel hier dus gerust je spijkermat review met andere lezers. Hoe meer inspiratie, hoe beter! 🙂

 

Laatste aanpassing op 30 oktober, 2020 2:42 pm

Een vraag of opmerking? We horen het graag!

  1. Mijn vraag is,hoelang moet je op zo’n staan . Ik las een aantal minuten, is dat 2 a 5 min .
    Ik heb een spijkermat en heb er 2 dagen op gelegen. Op mijn rug en eropgezeten.
    Maar het lijkt wel dat ik een klein beetje moe ben , is dat normaal ? Voor de rest voel ik mij prima

    Mvg
    Ingrid

    1. Hoi Ingrid! Bedankt voor je vraag! Als je begint met het gebruiken van een acupressuur mat, wordt aangeraden te beginnen tussen de 10 en 20 minuten per keer. Om rustig te beginnen, kun je bijvoorbeeld ook eerst een handdoek of dikker materiaal over de mat heen leggen. Neem de tijd om je lichaam er aan te laten wennen 🙂

  2. Is het ook beter of slechter om vaker of langer op de mat te liggen? Ik heb wel vaker dan eens per dag zin om erop te liggen en als de 20 minuten voorbij zijn wil ik er vaak nog niet af.

    1. Hoi! In principe wordt het opbouwen van de tijd dat je op de spijkermat ligt wel aangeraden. Maar je kunt hierin uiteraard ook luisteren naar je lichaam. Voel je geen pijn of andere ongemakken wanneer je op de spijkermat ligt dan kun je proberen er bijvoorbeeld 10 minuten langer op te liggen. Maar ga niet te snel, want je lichaam zal wel moeten wennen aan de druk van het matje 🙂

  3. Hoi man.vrouw.
    Is het ook goed voor mensen die een cva nah gehad hebben? Rechts is alles uit gevallen, maar ik ben niet verLamt.
    2016 hersenbloeding: mijn bloed stimuleerd niet meer als voorheen. GR DORANNE

    1. Hoi Doranne! Het is moeilijk te zeggen of in jouw geval een spijkermat gebruiken voordelen kan hebben. Hiervoor zou je het beste eerst medisch advies over kunnen inwinnen 🙂

    1. Namasté, Samira.

      Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het lijkt mij niet heel comfortabel. Een zwangerschapsmassage lijkt me veel prettiger tzt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1024548

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?

Meld je aan & maak kans op een

waardebon t.w.v. € 50