• Dé Winkel voor een Zenvol Leven
  • Gratis Verzending vanaf €50
  • Unieke Producten uit 44+ Landen
Dé Winkel voor een Zenvol Leven
Gratis Verzending vanaf €50
Unieke Producten uit 44+ Landen
Madelon de Groot
Door Madelon de Groot 14 maart 2018
Lezen werkt meditatief, ontspan 4 minuten met dit artikel.
191 x

Yin yoga is een yogavorm die ook bij ons steeds populairder wordt. Maar waarom? En wat is yin yoga nou precies? Ontdek het in deze blog!

Yin Yoga

De Amerikaan Paul Grilley heeft Yin Yoga bedacht. Hij baseerde deze yogavorm op onderzoeken van de Japanse wetenschapper en yogi Hiroshi Motoyama, die veel kennis heeft over energiebanen en acupunctuur. Een van de redenen dat deze vorm bij steeds meer mensen in trek is, is dat het een relatief rustige manier van yoga beoefening is. Het zachte karakter van yin yoga maakt het toegankelijk voor beginners. Meer weten? Lees snel verder!

Dit is het verschil tussen een Yin Yoga Workout en andere bewegingsvormen

Er is een groot verschil met andere bewegingsvormen, waarbij je spieren aanspant en vervolgens ontspant. Met Yin yoga train je niet het aanspannen van je spieren, maar juist het loslaten ervan. Het begrip yin yang is ook hierbij van toepassing, want gewrichten en bindweefsel zijn stijf en niet rekbaar (yin), terwijl spieren juist zacht en elastisch (yang) zijn.

Yin Yoga Uitleg

De nadruk ligt niet zozeer op de intensiteit ligt zoals bij Ashtanga yoga, maar op de duur. Yin Yoga poses worden namelijk lang vastgehouden, waardoor je meer tijd hebt om jouw persoonlijke grenzen te verkennen en deze stap voor stap te verleggen. Yin yoga is een manier van ontspannen en letterlijk en figuurlijk even stilstaan. Het draait dus bij yin yoga om mindfulness.

Dit is het voordeel van Yin Yoga Oefeningen

Door het stretchen komen stress en spanningen los, en creëer je daarmee niet alleen ruimte in je spieren, maar tevens in je hoofd en in je hart. Door deze manier van beoefening is Yin yoga een meditatieve yogavorm: je gaat met je aandacht naar binnen. Dit betekent dat er ook ruimte ontstaat op emotioneel vlak, wat helend zou kunnen werken.

Kun je met Yin Yoga Afvallen?

We kunnen ons voorstellen dat je eerder intensieve vormen van yoga zoals hatha yoga of bikram yoga kiest om af te vallen. Regelmatig asana’s aanhouden zou een positieve werking kunnen hebben op het hart, het spijsverteringsstelsel, longen en andere organen, wat uiteindelijk tot gewichtsverlies zou kunnen leiden. Bovendien zeggen liefhebbers van deze sport dat het stress vermindert en je bewuster maakt in het dagelijkse leven. Lijkt me ook geen straf als je wilt afvallen!

Yin Yoga Houding

Alle Yin Yoga houdingen

Yin yoga kent 27 asana’s, die elk drie tot vijf minuten worden vastgehouden. Daarmee bereik je dat het bindweefsel langzaam wordt gerekt en gehydrateerd, waarbij je gewrichten soepel blijven. Waarom zou je je bindweefsel trainen? Redenen daarvoor zijn dat het onze organen beschermt en ondersteunt, en dat het krimpt als het lange tijd niet wordt gebruikt. En vooral in je rug zit veel bindweefsel. Daarom is Yin yoga ook een goede match voor mensen met een zittend beroep of mensen met rugklachten. En omdat jouw spieren ’s morgens nog stijf zijn, is het ook de perfecte morning workout om sneller en makkelijker bij je gewrichten en bindweefsel te komen. We kunnen niet alle yin yoga poses bespreken, maar hieronder ontdek je een paar easy asana’s:

  • Easy pose
  • Reclined Butterfly
  • Supported bridge pose
  • Wide knee child’s pose

Begin Meditatie en Easy pose

Begin met een meditatie in kleermakerszit om je lichaam en geest tot rust te laten komen. Focus op je ademhaling.

Reclined Butterfly

Ga vervolgens op je rug liggen en zet de voetzolen tegen elkaar aan zodat je benen een ruit vormen. Leg je rechterhand op je onderbuik en je linkerhand op je hart. Breng je aandacht naar je ademhaling en voel de ademstroom onder je handen. Probeer bij iedere uitademing je lichaam te ontspannen. Na ongeveer drie minuten breng je de knieën terug omhoog en laat jij je voeten naar beneden glijden.

Supported bridge pose

Ook bij deze houding lig je op je rug. Je plaatst iets stevigs zoals een kussen of blok onder het heiligbeen om je lichaam omhoog te brengen. Houd je voeten op de grond. Deze pose houd je ook ongeveer drie minuten aan.

Wide Knee Child’s Pose

Hierbij duw jij je handen vooruit in de mat en schuif je jezelf naar achter. Hierin kun jij je onderrug helemaal ontspannen. Om je schouders ook wat rust te gunnen kun je ervoor kiezen om je handen langs je zij te plaatsen. Houd deze pose zo lang aan als voor jou goed voelt.

Meer Yoga bij Spiru

Of je nou een beginner bent of een gevorderde yogi; bij Spiru vind jij je dagelijkse dosis yoga inspiratie. Yoga is voor iedereen!

Alle yoga producten bekijken

Wat is jouw favoriete asana?

Laatste aanpassing op 13 oktober, 2020 1:46 pm

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1024548

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?

Meld je aan & maak kans op een

waardebon t.w.v. € 50