Gratis verzending vanaf €40
  • Spiru De grootste Spirituele Webshop van de Benelux
  • Spiru Gratis verzending vanaf €40
  • Spiru Kies een gratis cadeau bij elke bestelling
Anouk
DoorAnouk 18 juli 2018
Lezen werkt meditatief, ontspan 5 minuten met dit artikel.

Daar is ze dan: jouw edelstenen eitje! Maar hoe ga je ermee aan de slag? In dit artikel vind je drie makkelijke yoni ei oefeningen. Inclusief cursus Bekkenbodemspieren voor Beginners! 

Als je wilt beginnen met yoni ei oefeningen kun je natuurlijk een yoni ei workshop volgen of een expert worden in tantra massage. Maar dat hoeft niet! Als je groepen niet fijn vindt of geen mogelijkheden hebt om een cursus te volgen: no worries. Je hebt alles in huis om op jouw manier met een yoni ei te werken.

Zorg daarvoor dat je eerst de praktische dingen weet. Bijvoorbeeld hoe je een vaginaal eitje inbrengt, verwijdert en schoonmaakt. Daar lees je alles over in mijn yoni ei gebruiksaanwijzingBen je er inmiddels klaar voor, dan geef ik je hieronder drie oefeningen die je gewoon thuis kunt proberen!

Een sterke bekkenbodem

Een yoni ei wordt vooral gebruikt voor het leren voelen en controleren van je bekkenbodemspieren. Maar het gaat net zo goed om het ontwikkelen van zelfvertrouwen, creativiteit en (seksueel) plezier. Dat is wat het begrip yoni betekent! Het bekken is in een vrouwenlichaam de plek waar die yoni-energie makkelijk voelbaar is. De spieren in dat gebied helpen je om die kracht te leren beheersen.

Je bekkenbodem is een spierlaag die aan beide kanten van je bekken vastzit, ongeveer als een hangmat. De bekkenbodemspieren zijn alle losse spiertjes in die laag en zitten op verschillende manieren vast aan je bekken. Bijvoorbeeld van links naar rechts, maar ook van je schaambeen naar de zitbotjes. In die spierlaag zitten onder andere je kringspieren. Je bekkenbodem zorgt er dus voor dat je ontlasting op kunt houden. Maar een ontwikkelde bekkenbodem houdt ook je romp rechtop en je organen op hun plaats. Ja ja, best belangrijk!

Je bekken draagt dus je lichaam. Het wordt niet voor niets vaak vergeleken met een schaal! Door je bekken loop je rechtop. Letterlijk en figuurlijk! Het is dus niet alleen fysiek een krachtcentrum, maar kan ook emotioneel en spiritueel je persoonlijke power bevatten.

Drie yoni ei oefeningen

Het verschilt per persoon welke spieren je kunt voelen en hoe je die precies beleeft. In lessen met bekkenbodem-oefeningen heb ik de meest uiteenlopende beschrijvingen gehoord! Voor sommige vrouwen voelen aangespannen bekkenbodemspieren alsof ze een zakdoekje proberen te pakken zonder handen. Anderen ervaren dat ze actief hun zitbotjes naar elkaar toe brengen. En voor sommigen is aan- en ontspannen zo vanzelfsprekend als ademen. Die kunnen het niet eens aan je uitleggen. Hieronder vind je daarom drie yoni ei oefeningen. Zo kun je zelf op onderzoek uit! 🙂

1. Slapen met een yoni ei

De eerste oefening is simpel en ontspannen: neem je ei mee naar bed!

Slapen! Dat is niet echt een oefening, toch?
Jawel hoor.

Bij je eerste ei kan het fijn zijn eerst aan de vorm, het materiaal en de soort steen te wennen. Even kennismaken, nooit onbelangrijk! Zeker niet als je misschien onwennig bent of het stiekem spannend vindt. Je kunt het eitje daarom vasthouden terwijl je mediteert of ermee gaan slapen. Leg haar dan bijvoorbeeld onder je kussen of hou je eitje vast. Zo wen je onbewust aan je nieuwe steen. Ook ervaar je hoe snel het eitje op temperatuur komt en hoe dat voelt. Zo ben je voorbereid op de actievere oefeningen.

2. Yoni meditatie

De yoni ei meditatie is een basisoefening die goed is voor beginners, maar ook gewoon om elke yoni massage mee te beginnen! 

  • Ga comfortabel liggen, bijvoorbeeld op een bank of bed.
  • Breng het eitje rustig in. Geef jezelf de tijd en forceer niets.
  • Merk je ademhaling op.
  • Adem een paar minuten in en uit. Hou je eigen tempo aan.
  • Probeer je ademhaling te voelen in je lichaam: eerst in je neus, daarna in je buik en uiteindelijk ga je op zoek naar het eitje in je onderlijf. Kun je die ook voelen met je ademhaling? Voel je de beweging van je ademhaling in je bekken?
  • Neem de tijd voor deze oefening. Het lijkt simpeler dan het is!

3. Een eitje leggen

In deze oefening ga je op zoek naar beweging: kun je het ei heen en weer bewegen met je spieren? Wie weet kun je op den duur een eitje leggen zonder handen!

  • Breng het eitje op je eigen tempo in als je voldoende opgewonden bent. Zorg dat er genoeg touw naar buiten hangt.
  • Ervaar je ademhaling.
  • Voel je het eitje zitten? Probeer het dan met je vaginale spieren af te tasten. Waar zit de bolle kant precies en hoe groot is de steen? Misschien kun je het eitje zelfs verder naar binnen ‘zuigen’.
  • Pak hierna het touwtje vast met duim en wijsvinger.
  • Trek lichtjes aan het touw terwijl je het ei actief ‘binnenhoudt’. Je geeft dus tegengas met je spieren. Dat kan al een hele oefening zijn!
  • Let op je ademhaling bij het geven van tegengas: verandert daarin iets?
  • Experimenteer een tijdje met het loslaten en vasthouden van het eitje. Kun je je bekkenbodemspieren aanspannen en weer ontspannen? Voel je überhaupt iets gebeuren?
  • Als je enthousiast bent, kun je je bekken omhoog en omlaag bewegen. Wat doet dat met je spierspanning?
  • Neem je tijd: hier zijn geen diploma’s voor. Als je überhaupt een spier voelt, ben je al geslaagd!

Veel plezier met oefenen!

Anouk