Gratis verzending vanaf €40
  • Spiru Grootste Spirituele Webshop van de Benelux
  • Spiru Gratis verzending vanaf €40
  • Spiru 50.000+ Zenvolle klanten
Thomas de Jong
DoorThomas de Jong 7 september 2017
Lezen werkt meditatief, ontspan 4 minuten met dit artikel.
738 x

Inhoudsopgave

Zoals je in mijn eerdere post al hebt kunnen lezen, ben ik een groot voorstander van mediteren. Ik denk dat de wereld er een stuk beter op zou worden als iedereen elke dag mediteert. Zelfs met maar 5 minuten per dag!

In principe kun je altijd en overal mediteren. Toch kan het best fijn zijn om een speciaal plekje in te richten. Dat kan je namelijk motiveren om te mediteren, maar het helpt je ook bij het mediteren zelf. In dit artikel vertel ik je hoe je de perfecte plek inricht! Zo wordt thuis mediteren een eitje.

Locatie, locatie, locatie

Kies een mooie plek in huis om je meditatieruimte in te richten. Dit kan een kamer zijn waar je verder niets mee doet, maar een klein hoekje in je slaapkamer is ook al genoeg. Het is vooral belangrijk dat het een plek is waar je je goed voelt. Voor mij betekent dat een ruimte met veel daglicht, waar ik verder niet te veel wordt afgeleid door spullen. Ik gebruik een kamerscherm van bamboe in m’n ‘rommelkamer’. Het nadeel is wel dat de wasmachine er ook staat, dus als die draait zit ik liever ergens anders. Je kunt ook een plek in je tuin zoeken, al ga je daar natuurlijk niet zitten als het stort van de regen.

Zorg voor een goede houding

Als je al wat ervaring met mediteren hebt, weet je hoe belangrijk het is dat je een goede houding hebt. Een ontspannen maar alerte houding helpt je namelijk enorm bij het naar binnen richten van je aandacht. Je moet er zelf achter komen wat je prettiger vindt: zittend of liggend mediteren.

Ook met een flinke pens (of flinke oorlellen!) moet je een goede meditatiehouding zoeken.

Meestal begin ik mijn dag met een zitmeditatie. Sinds kort heb ik daarvoor een meditatiebankje. Dit helpt je bij het mediteren in een knielende positie. Het bankje helpt om met een rechte ruggengraat te zitten, en het beschermt je enkels. Je kunt ook een meditatiekussen gebruiken, dat helpt je ook in het vinden van een goede houding.

’s Avonds mediteer ik liever liggend. Dat kan natuurlijk gewoon in bed, maar dan is het risico groot dat je heel duf wordt of zelfs in slaap valt. Daarom kun je beter op een yogamat liggen. Dit is een stuk comfortabeler dan op de grond, maar het houdt je wel wakker genoeg.

Maak er een mooie plek van

Als je de basis voor elkaar hebt, is het tijd om je meditatieruimte mooi te maken. Dat kan op een heleboel manieren. Misschien hou je van een mooi Boeddha-beeld of een wandkleed. Ik vind het zelf heel fijn om een mooie plant in de buurt te hebben. Uiteindelijk is het doel van thuis mediteren ook dat je dichter bij je eigen natuur komt, en een plant kan je daarbij helpen. Iets anders uit de natuur, zoals een vaas met bloem of een verzameling schelpen werkt ook prima. Kies iets wat je mooi vindt!

Een goede ruimte maakt mediteren makkelijker!

Klank en geur

Wat je ook kan helpen bij het mediteren, zijn klankschalen en tingsha’s. Klankschalen produceren een geluid dat voor diepe ontspanning zorgt. Veel mensen zeggen zelfs dat de harmonieuze tonen een direct effect op hun chakra’s hebben. Een tingsha heeft hetzelfde effect, volgens sommigen hebben ze zelfs de kracht om negatieve energie in een ruimte op te lossen.

Geur doet ook een hele hoop voor je meditatieoefening. Ik brand meestal een stokje wierook. Je kunt ook gebruikmaken van een olieverdamper, in combinatie met de lekkerste essentiële oliën zorg je dan voor een heerlijke geur.

Maak thuis mediteren persoonlijk

Je hebt nu een aardig beeld van hoe je je perfecte meditatieruimte inricht. Zorg voor een rustige plek waar je lekker kunt zitten of liggen, en waar je rustig wordt. Het allerbelangrijkste is nog wel dat het een ruimte is waar jij je goed voelt. Probeer wat verschillende dingen uit, je komt er snel genoeg achter waar jij het meeste baat bij hebt. Succes!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blog overzicht